Reklamowanie się na Facebooku to jeden z najlepszych sposobów promocji w internecie. Jest to największy portal społecznościowy, który gromadzi miliardy użytkowników na całym świecie. Wśród nich z pewnością znajduje się duża grupa odbiorców którzy mogą zostać naszymi klientami i którym możemy reklamować się na różne sposoby. Gdy chcemy promować się na Facebooku, przede wszystkim zastanawiamy się czy możemy robić to za darmo samodzielnie czy jednak lepiej jest skorzystać z wbudowanego płatnego systemu reklamowego, jakim jest Facebook Ads. W tym tekście przedstawiamy oba sposoby reklamy, ich zalety, a także podpowiadamy kiedy warto wybrać konkretne rozwiązanie.
Darmowa reklama na Facebooku
Pierwszym sposobem na darmową reklamę na Facebooku jest stworzenie i prowadzenie ciekawego profilu. Choć jest to dość banalny sposób, może przyciągnąć do naszej marki bardzo dużą grupę osób. Rzetelne i regularnie prowadzony profil na Facebooku z pewnością będzie też dobrym miejscem na sprowadzanie ruchu reklamowego jeśli nie posiadamy swojej własnej strony internetowej. Chcąc prowadzić ciekawy profil na Facebooku, przede wszystkim powinniśmy uzupełnić go w kompletny sposób. A także regularnie dodawać na nim treści. Warto również angażować odbiorców oraz organizować konkursy czy wspólne inicjatywy. Dobrze jest nawiązywać interakcje np. poprzez relacje na żywo czy zadawanie pytań otwartych. Na profilu takim należy również publikować jakościowy content, który będzie wyróżniał się zarówno długością jak i formą. Mając profil możemy reklamować go zarówno na grupach tematycznych, jak i prosić o jego udostępnianie. Rzetelnie wykonywana praca z pewnością w długim czasie przyniesie nam spore grono fanów.
Kolejnym sposobem na darmowe reklamowanie się na Facebooku jest reklama na grupach tematycznych. Na Facebooku istnieje bardzo dużo różnego rodzaju grup, gdzie możemy zaprezentować naszą ofertę lub przekaz reklamowy. Należy zatem dołączyć do jak największej ilości grup tematycznych, a także zapoznać się z ich regulaminem, aby móc promować się na grupach nie łamiąc przepisów. Powinniśmy robić to regularnie i jak najczęściej. Warto też publikować w zależności od możliwości – treści reklamowe, oferty marki czy prezentować konkretne produkty. Jeśli na grupach tematycznych reklama marek jest zakazana możemy wdrożyć content marketing. Czyli publikować przydatne treści, które będą oznaczone logiem naszej marki i w ten sposób będą przyciągały do niej odbiorców.
Social selling na fb?
Na Facebooku możemy wdrażać również social selling, czyli sprzedaż społecznościową. To zaawansowany sposób reklamy internetowej, który możemy wykorzystywać również na FB. Jest to nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi klientami i rozwijanie znajomości z nimi. Działając w ten sposób, możemy brać aktywny udział w życiu konkretnych grup. Stawać się znajomymi wielu osób lub nawiązywać bezpośrednie pojedyncze znajomości, które następnie wykorzystamy do sprzedaży. Według wielu badań potencjalni klienci zdecydowanie wolą chętnie korzystać z usług osób znajomych aniżeli obcych osób czy marek.
Darmowa reklama na Facebooku to również wykorzystywanie Facebook Marketplace. Jest to wewnętrzny dział ogłoszeniowy, w którym możemy prezentować produkty i usługi, które sprzedajemy. Będzie to reklama o charakterze typowo sprzedażowym, ale z miejsca tego na Facebooku korzysta bardzo duża ilość osób. W ten sposób możemy prezentować nasze produkty potencjalnym klientom.
Na Facebooku możemy wdrażać również marketing szeptany czyli marketing poleceń. Polega on na odnajdywaniu na portalu wątków, postów czy dyskusji o danej tematyce, a także polecaniu w nich konkretnej marki. Wpisy polecające przede wszystkim muszą być wiarygodne, czyli unikalne, a także dobrej jakości i stylizowane na poradę, a nie otwartą reklamę. Wiele osób niemających preferencji zakupowych lub nieposiadających wiedzy tematycznej chętnie skorzysta z takich podpowiedzi, stojąc przed losowym wyborem produktów.
Plusem darmowych sposobów reklamy na Facebooku przede wszystkim jest brak kosztów za realną reklamę, którą możemy wyemitować. Na Facebooku możemy realnie pozyskiwać duże ilości klientów, a wiele osób nie przebywa jedynie na tym portalu w celu towarzyskim, a poszukuję również marek, produktów czy usług. Do wyboru mamy wiele różnych form reklamy oraz możemy wdrażać je w sposób dostosowany do naszych możliwości czy celu jaki chcemy osiągnąć. Darmowe reklamowanie się na Facebooku umożliwia również bezpośrednie pozyskiwanie ruchu na nasz profil marki i nie wymaga przechodzenia użytkowników na strony zewnętrzne, co w dużej ilości przypadków jest zniechęcające i budzi sporo obaw.
Facebook Ads
Na Facebooku istnieje też możliwość płatnej reklamy i promowania się poprzez system reklamowy Facebook Ads. Jest to druga możliwość reklamy na tym portalu społecznościowym, która działa nieco inaczej niż darmowe sposoby promocji. Przede wszystkim jest to profesjonalny i usystematyzowany sposób reklamy oferowany przez samego Facebooka, a co za tym idzie, daje on pewne możliwości, których nie daje samodzielne reklamowanie się na FB.
Facebook Ads jest wbudowanym płatnym systemem reklamowym Facebooka. Znajdziemy go w każdym koncie użytkownika, a korzystać możemy z niego w niezobowiązujący sposób. Emitując przez niego reklamę, płacimy jedynie za opublikowanie jej i nie ponosimy żadnych innych kosztów związanych z uruchomieniem kampanii czy korzystaniem z systemu.
Jeśli chcemy rozpocząć reklamowanie się poprzez Facebook Ads, wystarczy w prawym górnym menu wybrać zakładkę manager reklam i wejść do niego. W menadżerze tym będziemy mogli kompleksowo stworzyć oraz opublikować i zarządzać reklamą. Jej tworzenie opiera się o trzy kroki. Jest to przede wszystkim określenie celu, czyli wybranie jednego z kilkunastu typów reklamy, którą chcemy opublikować. W zależności od wybranego celu w postaci np. konwersji czy zwiększenia widoczności marki, w dalszych krokach otrzymamy nieco inne formularze konfigurowania reklamy. Drugi krok konfiguracji to ustawienie wszystkich opcji związanych z promocją. Przede wszystkim jest to ustalenie budżetu, a także harmonogramu reklamy. Do wyboru mamy wiele różnych opcji. Np. pozwalających emitować reklamę o różnych porach dnia lub w różnych okresach, a także wiele ustawień dotyczących budżetu. Możemy samodzielnie określić maksymalny całościowy budżet na reklamę lub maksymalne stawki dzienne, a także maksymalne stawki pojedynczej reklamy.
Czy można to zrobić automatycznie?
Do wyboru mamy również opcję automatycznego wybierania najkorzystniejszych cen. Oraz dwa sposoby rozliczania się – za kliknięcie w reklamę lub wyświetlenie reklamy. Opcje te dostępne są dla różnych form reklamy. W drugim kroku określamy również targetowanie naszego przekazu reklamowego, czyli grupę odbiorców, do których trafi nasza reklama. Możemy robić to, wybierając wiele parametrów dotyczących zarówno lokalizacji, wieku, płci, języka i pochodzenia czy zainteresowań i aktywności na portalu. Możemy również przeprowadzać targetowanie negatywne, czyli określać odbiorców którzy spełniając poszczególne warunki, nie mogą zobaczyć naszej reklamy. Ostatnim trzecim krokiem tworzenia reklamy w Facebook Ads jest stworzenie samego materiału reklamowego. Może mieć on formę zarówno tradycyjnych postów, różnego rodzaju banerów graficznych, materiału wideo czy prezentacji i pokazu slajdów. Dzięki podglądowi reklamy na żywo wprowadzając zmiany w czasie rzeczywistym, widzimy jak będzie prezentowała się nasza reklama po opublikowaniu.
Pamiętaj: W Facebook Ads możesz również skorzystać z opcji remarketingu. Polega ona na zainstalowaniu piksela Facebooka na zewnętrznej stronie www oraz zbieraniu informacji o użytkownikach, którzy ją odwiedzają. Następnie przy pomocy tak zebranych danych możemy wyświetlać tym osobom naszą reklamę na Facebooku.
Plusem wbudowanego systemu reklamowego Facebook Ads jest przede wszystkim wygoda. Bardzo łatwe uruchomienie reklamy, a także możliwość komfortowego reklamowania się sprawiają, iż możemy wyemitować reklamę wielu osobom bez poświęcenia dużej ilości czasu na działania marketingowe. Facebook Ads jest również przystosowany zarówno dla osób nieznających się na marketingu. Ale też posiada szerokie możliwości konfiguracji dla specjalistów chcących wdrażać zaawansowane kampanie reklamowe. Przy jego pomocy możemy efektywnie wydawać budżet reklamowy, prezentując reklamy jedynie osobom spełniającym konkretne warunki i realnie mogącym zostać naszymi klientami. Facebook Ads umożliwia również elastyczne zarządzanie zarówno pod kątem harmonogramu jak i budżetu. Dzięki czemu możemy dostosować reklamowanie się na Facebooku do naszych możliwości i robić to nawet już z kilkudziesięciozłotowymi budżetami.
Który sposób wybrać? A może oba?
Jeśli wiemy już w jaki sposób możemy promować się na Facebooku za darmo oraz poprzez płatny system Facebook Ads, warto również odpowiedzieć na pytanie, który sposób wybrać. Niestety nie ma jednej konkretnej odpowiedzi na to pytanie, a powinna ona być indywidualna i zależeć od konkretnej sytuacji. Gdy rozpoczynamy promowanie się na Facebooku przede wszystkim, warto wypróbować najpierw darmowe sposoby reklamy. Jeśli będą one przynosiły pozytywny efekt, możemy je zintensyfikować lub reinwestować zarobione pieniądze w reklamę poprzez Facebook Ads. Zaś jeśli z kolei zależy nam na bezkompromisowym rozmiarze reklamy na Facebooku zdecydowanie, warto wykorzystać wszystkie darmowe możliwości, a także uruchomić płatny system promocji. Po wstępnej analizie oraz obserwacji warto również przeznaczać większe nakłady finansowe na te typy reklamy na Facebooku, które przynoszą najlepszy efekt.
Porada: Chcąc promować się na dużą skalę na Facebooku, zdecydowanie warto zamówić usługę promocji w agencji marketingowej. Będzie ona wykonywała za nas darmowe sposoby reklamy na Facebooku odpłatnie, ale w ten sposób my jako reklamodawcy zyskamy sporo czasu i komfortu. A także pewność, iż content marketing, marketing szeptany czy prowadzenie profilu na FB będzie jakościowe.
System reklamowy Facebook Ads, warto wybierać szczególnie gdy chcemy dotrzeć z reklamą do konkretnej grupy docelowej. W takim wypadku warto wykorzystać wiedzę i bazę użytkowników Facebooka. I naszą reklamę zaprezentować dokładnie tym osobom, które spełniają nasze wymagania np. mieszkają w konkretnej lokalizacji.
Darmowe sposoby reklamy na Facebooku będą z kolei doskonałą alternatywą dla płatnego systemu reklamowego. Jeśli jesteśmy małą marką i chcemy reklamować się w sieci, a nie posiadamy środków na promocję. Odpowiednie wykonanie i wdrożenie darmowych sposobów reklamy na Facebooku potrafi przynieść nie mniejsze profity niż kampania reklamowa Facebook Ads.
Sprawdź nasze inne artykuły: https://omniboost.pl/blog/