3 stycznia, 2022 admin

Pozycjonowanie stron www – Co to tak właściwie jest, dlaczego jest ważne, a także ile trwa, co wpływa na pozycję i jak pozycjonuje się stronę czyli vademecum pozycjonowania

Pozycjonowanie stron internetowych bez wątpienia jest najpopularniejszym sposobem promocji marki w sieci. Dziś każda marka, która chce zaistnieć w internecie, musi posiadać stronę www. Najlepiej na wysokiej pozycji w danej kategorii tematycznej w wyszukiwarce. Wiele jednak osób nie do końca wie, czym jest pozycjonowanie stron internetowych. I dlaczego jest takie ważne i jak przebiega cały proces. W tym tekście prezentujemy wszystkie najważniejsze informacje o pozycjonowaniu oraz dokładnie opisujemy jak ono działa.

Czym jest pozycjonowanie — najważniejsze informacje

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem dostosowania strony internetowej do wyszukiwarki Google oraz podnoszenia jej pozycji w danej kategorii tematycznej pod konkretnymi słowami kluczowymi. W praktyce oznacza to, że pozycjonowanie jest działaniem, które ma na celu sprawić, aby nasza pozycjonowana witryna znajdowała się na najwyższych miejscach w rankingu wyników wyszukiwania Google. Dzięki temu użytkownicy będą ją często zauważali, szukając konkretnych informacji czy haseł.

Ogólnie istnieje nawet kilkaset czynników rankingowych, które mają większy lub mniejszy wpływ na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie jest zatem dostosowaniem tych wszystkich elementów do wyszukiwarki, aby witryna była dobrze oceniana przez wyszukiwarkę. I prezentowana jako jeden z pierwszych wyników wyszukiwania w odpowiedzi na hasła tematyczne.

Sam proces pozycjonowania jest procesem długotrwałym i nieprzewidywalnym. Możemy wykonywać go zarówno samodzielnie, jak i zlecać to zadanie agencji SEO, która specjalizuje się w tym procesie. Najczęściej to właśnie zlecenie pozycjonowania jest wybieraną opcją, gdyż jest to niezwykle skomplikowany i trudny proces. Pozycjonowaniu można poddać każdą witrynę niezależnie od wielkości, tematyki czy technologii, w jakiej została stworzona.

Dlaczego pozycjonowanie jest tak istotne?

Strony internetowe pozycjonuje się, aby były jak najlepiej widoczne w rankingu wyników wyszukiwania w danej kategorii tematycznej. Wyszukiwarka Google skonstruowana jest w taki sposób, iż użytkownicy przeglądają wyniki wyszukiwania od najwyższych do tych na dalszych pozycjach. Przeważnie odpowiedzi na swoje pytania uzyskują na pierwszych stronach, które zobaczą w rankingu wyników wyszukiwania i nie przechodzą już na kolejne. Pozycjonowanie jest zatem kluczowe, jeśli chcemy pozyskiwać duży ruch organiczny poprzez znajdowanie się na najwyższych pozycjach w danej kategorii tematycznej.

Pozycjonowanie wykonuje się również dlatego że standardowo stworzona strona internetowa nie jest dostosowana i zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki. Najczęściej tworzy się je pod kątem projektu klienta czy pod kątem funkcjonalności dla odbiorców którzy mają z niej korzystać. Pozycjonowanie pozwala zatem dostosować stronę w taki sposób, aby była przystosowana do wyszukiwarki Google. I by mogła pojawiać się na wysokich pozycjach, gdy wyszukiwane są konkretne hasła. A tak się nie dzieje, gdy strona nie jest dostosowana do Google.

 

Jak pozycjonuje się witryny?

Pozycjonowanie strony internetowej dzieli się na dwie części – działania on-site oraz działania off-site. Pierwszym z tych działań jest optymalizacja strony internetowej, czyli działania w jej w obrębie, które mają na celu dostosowanie witryny do wyszukiwarki Google. Oprócz optymalizacji strony internetowej drugą część pozycjonowania stanowią działania poza stroną internetową, które wykonuje się w sieci. Ich celem jest podnoszenie statystyk naszej strony internetowej, a także informowanie Google o jej wartości.

Optymalizacja strony internetowej przede wszystkim składa się z dostosowania strony pod kątem technicznym. Jest to uproszczenie kodu HTML, uproszczenie szkieletu i szablonu strony, konfiguracja odpowiedniej struktury plików a także podstron, zapewnienie jakościowego hostingu czy zabezpieczeń. Optymalizacja to też zadbanie o certyfikat SSL oraz nazwę strony zgodnie z zasadą user friendly i odpowiedni schemat podstron.

Do działań optymalizacyjnych wykonywanych na stronie internetowej możemy zaliczyć również linkowanie wewnętrzne, przyspieszenie strony internetowej czy dostosowanie jej do urządzeń mobilnych. Jednym z ważniejszych działań pozycjonujących jest analiza i dobór słów kluczowych, pod jakimi widoczna będzie nasza witryna w internecie. Wdraża się je poprzez dodawanie tekstów SEO z takimi hasłami i contentu na stronę, który jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Stronę dostosowuje się również pod kątem user experience czyli dla użytkowników.

Działania pozycjonujące?

Działania pozycjonujące poza stronę internetową to z pewnością linkowanie zewnętrzne. Jest to umieszczanie linków w internecie do naszej witryny, które mają za zadanie ułatwiać indeksowanie strony, przechodzenie robotom Google na naszą witrynę czy pozyskiwanie ruchu dla naszej strony. Poza witryną powiązuje się również jej adres lokalny poprzez umieszczenie danych NAP czy wykonuje powiązanie witryny z wizytówką Google Maps. Z sieci sprowadza się również ruch na pozycjonowaną stronę w celu podniesienia statystyk.

Wszystkie wyżej wymienione czynności pozycjonujące są jedynie najpopularniejszymi i najbardziej znanymi elementami pozycjonowania, które wpływają na nie w największy sposób. Ogólnie istnieje ich nawet kilkaset. Duża część z nich nie jest w ogóle znana, gdyż Google skrzętnie pilnuje wiedzy na temat czynników rankingowych. Chcąc pozycjonować witrynę, należy wykonywać to zadanie w jakościowy i naturalny sposób bez prób manipulacji czy nieuczciwych działań. Mogą one zakończyć się nałożeniem kar zarówno algorytmicznych przez automaty, jak i ręcznych przez pracowników Google. Mogą one wiązać się nawet z wykluczeniem strony z wyników wyszukiwania lub też obniżeniem pozycji witryny i zmniejszeniem jej widoczności w sieci.

 

Ile trwa pozycjonowanie?

Ważną kwestią pozycjonowania jest również to, ile ono trwa i ile czasu zajmuje wypromowanie witryny na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Niestety nie możemy jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Dzieje się tak za sprawą charakterystyki pozycjonowania, które jest nieprzewidywalnym procesem. Ogólnie przyjmuje się, że pozycjonowanie strony pod średnio popularnymi hasłami w średnio popularnej kategorii tematycznej zajmuje ok. kilku miesięcy. Czas ten może wydłużyć się nawet do roku albo być trochę krótszy w zależności od tych czynników.

Na czas pozycjonowania spory wpływ mają też inne elementy. Przede wszystkim jest to stan naszej witryny i cel jaki chcemy osiągnąć. To właśnie w dużej mierze od początkowego miejsca rozpoczęcia prac przy witrynie i miejsca do którego chcemy dotrzeć zależało będzie jak długo potrwa pozycjonowanie. Na długość pozycjonowania ma również wpływ budżet właściciela witryny oraz kompetencje agencji SEO. Im czynności pozycjonujące będą intensywniejsze oraz wykonywane bardziej jakościowo tym szybciej ono przebiegnie. Na czas pozycjonowania wpływ ma również konkurencja, jaka panuje w danej kategorii tematycznej, a także nasze zaangażowanie w cały proces.

Koszty pozycjonowania.

Pieniądze to nieodłączna część pozycjonowania stron internetowych, które odmienia się przez wszystkie przypadki. To właśnie od nich w dużej mierze zależy jak szybko i skutecznie będziemy pozycjonowali naszą witrynę. Wiele osób zastanawia się również, ile może kosztować pozycjonowanie strony internetowej i z jakimi kosztami będą musieli się borykać.

Przede wszystkim miesięczny koszt pozycjonowania może zaczynać się już od kilkudziesięciu złotych. Jest to suma, za którą wykupimy najtańsze prace pozycjonujące przy witrynie lub najtańsze abonamenty. Przeważnie marki i firmy wydają do ok. 5000 zł miesięcznie na pozycjonowanie, a najpopularniejsze sumy oscylują w granicach ok. 1000 – 2000 zł. Oczywiście nie ma też górnej granicy wydatków na pozycjonowanie strony internetowej. Im większe sumy będziemy przeznaczali na te czynności tym lepsze efekty uzyskamy.

Mówiąc o finansach pozycjonowania, należy wspomnieć o tym, aby efektywnie wydawać środki na promowanie witryny w wyszukiwarce Google. Na rynku działa wiele firm i agencji SEO świadczących usługi pozycjonowania, a ich cennik może się znacząco różnić. Należy zatem wybierać takie usługi, które mają najlepszy stosunek jakości do ceny. Będziemy mieli wtedy pewność, iż pozycjonujemy naszą stronę efektywnie finansowo.

Dlaczego pozycjonowanie jest takie ważne i warto je wykonywać?

Pozycjonowanie stron internetowych jest ważne z wielu względów i warto wykonywać je z wielu powodów. Przede wszystkim pozycjonowanie to względy wizerunkowe. Obecnie dobra widoczność w internecie jest wręcz wymogiem. Dzięki pozycjonowaniu możemy stawać się rozpoznawalni i budować nasz pozytywny wizerunek. Marki nieposiadające witryn na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google są odbierane bardziej negatywnie. A wysoka pozycja dla użytkowników jest dobrą rekomendacją, a także sygnałem, iż dana marka jest liderem branżowym.

Stronę internetową, warto również pozycjonować, gdyż jest to efektywne reklamowanie się w internecie pod kątem finansowym. Koszt pozyskania jednego klienta przy pozycjonowaniu jest często dużo niższy, niż poprzez inne sposoby reklamy takie jak np. płatne systemy reklamowe. Pozycjonując stronę, inwestujemy również środki w witrynę, która jest naszą własnością. Nawet po zakończeniu kampanii promocyjnej będzie ona przynosiła nadal pewne profity, czego nie możemy powiedzieć o większości innych systemów reklamowych. Przeznaczając zatem środki na pozycjonowanie będą zwracały się one dłużej i wielokrotnie więcej, gdyż w ten sposób inwestujemy w naszą markę.

Samo pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo elastycznym sposobem promocji w sieci, który możemy wykorzystywać w praktycznie wszystkich przypadkach. Oznacza to, że samodzielnie możemy decydować, jakie sumy na pozycjonowanie przeznaczamy, a także jak intensywnie promujemy naszą markę. Możemy również decydować o częstotliwości pozycjonowania. A także jego sposobie czy wybierać dowolne agencje, które będą zajmowały się promowaniem naszej witryny. Podczas pozycjonowania nie jesteśmy niczym zobowiązani a samo pozycjonowanie, możemy realizować według własnego planu. Decydując np. o jego rozmiarze, intensywności, charakterze czy w słowach kluczowych, pod którymi będziemy widoczni w wyszukiwarce Google.

 

Przeczytaj inne nasze artykuły: https://omniboost.pl/blog/

, ,
Indywidualne.
Rozwiązania.
Poznajmy się. Porozmawiajmy o Twoim projekcie.
Sprawdź jak możemy zacząć współpracę i wspólnie stworzyć coś dobrego.