Jak pisać skuteczne teksty?

Pisanie skutecznych tekstów reklamowych na stronę internetową, blog lub media społecznościowe jest zadaniem trudnym.

Wymaga dokładnego poznania czytelnika i dostosowanie treści do jego potrzeb lub problemów.

W tym artykule znajdziesz gotowe schematy copywriterskie, które znacząco ułatwią i przyspieszą Twój proces twórczy.

Formuła 1 – PAS

PROBLEM – musisz wczuć się w sytuację czytelnika i niemalże doświadczyć uciążliwości wynikających z jego problemu. Pokaż, że doskonale go rozumiesz. Im bardziej emocjonalny tekst stworzysz, tym większe zaufanie zdobędziesz.

AGITATE – musisz wzbudzić w czytelniku emocje i uświadomić mu, że problem z którym się boryka jest na tyle uciążliwy, że dłużej zwlekać po prostu nie można. Uważaj jednak, żeby nie przesadzić i nie wystraszyć Twojego potencjalnego Klienta – strach bardzo często skutkuje paraliżem decyzyjnym.

SOLUTION – musisz pokazać, że trapiący czytelnika problem posiada rozwiązanie i tak się składa, że jest nim właśnie Twój produkt bądź usługa. Rozwiązanie powinno być skuteczne, a jak wiesz, nic nie lepiej świadczy o skuteczności niż opinie zadowolonych Klientów.

Formuła 2 – AIDA

ATTENTION – czyli uwaga, którą musimy zdobyć;

INTEREST – czyli zainteresowanie, które musimy podtrzymać;

DESIRE – czyli pragnienie, które musimy wywołać;

ACTION – czyli reakcja, do której musimy namówić.

Użytkownicy nowych mediów bardzo często, ale oczywiście nie zawsze, trafiają na Landing Page, stronę firmową, aukcję internetową czy profil w mediach społecznościowych z pełną premedytacją, czyli ich uwaga jest już w zasadzie zdobyta i z pomocą w konwersji przy takim założeniu zachowania konsumenckiego przychodzi już nie AIDA, ale jej młodsza i bardzo skuteczna siostra IDA (interest – desire – action).

Mechanizm działania formuły AIDA jest prosty – po zdobyciu uwagi odbiorcy przekazu reklamowego chwytliwym hasłem, intrygującym nagłówkiem, czy zaskakującym początkiem spotu,  staramy się podtrzymać zainteresowanie wskazując najważniejszą cechę bądź cechy naszego produktu (najlepiej jako USP – unikatową propozycję sprzedaży), by następnie wywołać pragnienie zakupu produktu lub skorzystania z usługi poprzez pokazanie benefitów i skłonić do wykonania zamierzonej akcji.

Rozwinięciem formuły AIDA jest AIDCA, w której C pochodzi od słowa „conviction” i ma za zadanie przekonanie Klienta i rozwianie ewentualnych wątpliwości na przykład poprzez społeczny dowód słuszności.

Formuła 3 – 4P

Formuła copywriterska 4P to ulepszona wersja AIDY w czterech krokach:

PROMISE – obietnica to najskuteczniejsza metoda na pozyskanie uwagi. Wszyscy szukamy bowiem okazji do poprawy komfortu naszego życia bądź rozwiązania trapiących nas problemów. Dlaczego nie mielibyśmy poświęcić kilku chwil, skoro zyskać możemy tak wiele?

PICTURE – obraz to czasem więcej niż tysiąc słów, ale Ty nie musisz używać ich aż tylu do zobrazowania tego, jak Twoja oferta zmieni życie Twoich potencjalnych Klientów – wystarczy, że wzbudzisz w nich pozytywne emocje i pokażesz nowy, lepszy świat, a będziesz już tylko krok (a w zasadzie dwa) od sukcesu.

PROOF – po zbudowaniu emocjonalnej wizji korzyści wynikających z zakupu, czas na zniwelowanie ewentualnych wątpliwości i udowodnienie, że Twój produkt lub usługa po prostu działa! Twarde dane, wykresy, tabelki – cokolwiek może ostatecznie przekonać do zakupu.

PUSH – to krok ostateczny i czas, kiedy możesz w pełni zaprezentować swoją ofertę i spuentować ją zgrabnym Call-To-Action. Jeżeli planujesz jakiekolwiek rabaty, promocje czy gratisy to potraktuj je jako wisienkę na torcie i zaserwuj je właśnie tutaj – na deser!

Formuła 4 – BAB

Before – After – Bridge – most łączący z Klientem

Formuła BAB składająca się trzech elementów Before, After i Bridge to klasyczna metoda konstruowania nie tylko samych tekstów, ale całości przekazów reklamowych. Wykorzystywana od dekad nadal doskonale spełnia swoje zadanie i z pewnością posłuży jeszcze wielu pokoleniom copywriterów.

BEFORE – czyli sytuacja wyjściowa, jeszcze przed skorzystaniem z Twojego produktu bądź usługi.

AFTER – czyli sytuacja końcowa, już po skorzystaniu z Twojego produktu bądź usługi.

BRIDGE – czyli most łączący sytuację wyjściową z końcową, a pisząc mniej metaforycznie – Twój produkt bądź usługa.