Marketing internetowy jest niezwykle ciekawym sposobem promocji marki. Daje bardzo wiele zalet w porównaniu z tradycyjnym reklamowaniem się w świecie rzeczywistym. Przede wszystkim do wyboru mamy wiele różnych form reklamy o różnej charakterystyce, które możemy dopasować do celu, jaki chcemy osiągnąć. A także naszych możliwości jakie posiadamy np. finansowych. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najpopularniejsze sposoby i możliwości reklamowania się w internecie. Od płatnych systemów reklamowych po marketing szeptany oraz podpowiadamy w jakich sytuacjach wybór poszczególnych metod będzie najlepszym rozwiązaniem.
Google Ads
Pierwszą i jedną z najlepszych metod reklamy internetowej jest system reklamowy Google Ads. Jest to system reklamowy od Google, który umożliwia emitowanie płatnych reklam w miejscach związanych z tą marką. Jest to system reklamowy, który umożliwia wyemitowanie reklamy w postaci płatnych wyników wyszukiwania, reklam displayowych różnego rodzaju na stronach www partnerów Google, reklam na YouTube, a także kampanii reklamowej Google Shopping dedykowanej sklepom internetowym.
Ten system reklamowy wraz z Facebook Ads są największymi systemami reklamowymi w sieci. Aby skorzystać z tego systemu, wystarczy posiadać konto Google, a także aktywować konto reklamodawcy w Google Ads. Korzystanie z tego systemu jest darmowe, a płacimy jedynie za wyemitowanie reklamy. Płatności dostępne są w formie rozliczenia za kliknięcie w link lub za wyświetlenia reklam. Ten system reklamowy daje możliwości dokładnego określenia budżetu, harmonogramu czy umiejscowienia reklam.
Umożliwia również targetowanie reklamy, czyli określanie cech odbiorców, jakie muszą spełniać, aby mogli zobaczyć naszą reklamę. Daje również wiele możliwości reklamy do wyboru, a najpopularniejszą z nich są kultowe już wręcz płatne wyniki wyszukiwania. Są to wyniki wyszukiwania, które pojawiają się nad tymi organicznymi z adnotacją “Reklama”. W rzeczywistości jednak są identycznymi wynikami jak te podstawowe i kierują do naszej strony internetowej. W zamian za zapłatę to my samodzielnie decydujemy, pod jakimi hasłami będą pojawiały się na najwyższych pozycjach. Nie musimy pozycjonować strony internetowej na którą chcemy kierować ruch.
System reklamowy Google Ads możemy obsługiwać zarówno samodzielnie jak i i możemy zlecać to zadanie agencjom marketingowym, które bardzo chętnie świadczą tego typu usługi. Płatność za reklamy opiera się na systemie aukcji. Ceny zależą od aktualnego popytu, ustawienia reklamy czy popularności haseł pod jakimi chcemy być widoczni w Google.
Facebook Ads
Drugim przedstawicielem reklamy internetowej systemów reklamowych jest Facebook Ads. Jest to tuż obok Google Ads drugi najpopularniejszy system reklamy w sieci. Działa on na takiej samej ogólnej zasadzie, co system udostępniany przez Google z tą różnica, iż jest on bardziej ukierunkowany w stronę użytkowników Facebooka. Reklamując się w ten sposób, możemy kierować ruch z reklam zarówno na nasz wewnętrzny profil jak i zewnętrzne miejsca w sieci. Reklamę możemy emitować w różnych miejscach na Facebooku, a także na Instagramie.
Na FB mogą być to np. aktualności odbiorców, prawe kolumny, messenger, marketplace czy inne miejsca serwisu. Do dyspozycji otrzymujemy takie formy reklamy jak tradycyjne posty, materiały graficzne i wideo, pokazy slajdów, karuzele produktowe czy banery graficzne. Facebook Ads również umożliwia targetowanie, a także płatność za kliknięcie lub wyświetlenie reklamy. Ten system reklamowy polecany jest przede wszystkim użytkownikom, którzy chcą kierować ruch na profil na Facebooku, gdyż jest on ich głównym miejscem marki w sieci. Kierując ruch na FB z innych miejsc, czasami potencjalni klienci mogą mieć problem z zalogowaniem się na niego. Reklamując się bezpośrednio na Facebooku, eliminujemy takie zagrożenie.
Pozycjonowanie stron internetowych
Jednym z najpopularniejszych sposobów promowania się w Internecie jest pozycjonowanie stron internetowych. Polega ono na dostosowaniu strony internetowej do wyszukiwarki Google. W taki sposób, aby wyszukiwarka uznała naszą stronę za wartościową i wyświetlała ją na jak najwyższych pozycjach. Pozycjonowanie ma na celu wyeksponowanie strony w wyszukiwarce Google w konkretnych kategoriach i pod konkretnymi hasłami. A przez to pozyskiwanie dużej ilości ruchu organicznego. Wyszukiwarka skonstruowana jest w taki sposób, iż największą popularnością cieszą się najwyższe wyniki wyszukiwania. Użytkownicy odnajdując na takich stronach informacje nie korzystają z dalszych wyników. Pozycjonowanie wykorzystuje zatem zależność, że im wyżej znajdujemy się w wynikach wyszukiwania Google na tym większą popularność możemy liczyć z naszą stroną internetową. Usługę pozycjonowania możemy zamówić w agencjach SEO, czyli agencjach specjalizujących się w tego typu działaniach. A także agencjach interaktywnych czy marketingowych. Teoretycznie możemy wykonywać je również samodzielnie, choć jest to bardzo trudny, złożony i nieprzewidywalny proces. Czas pozycjonowania strony internetowej jest różny w zależności od takich czynników jak:
-cel, który chcemy osiągnąć,
-budżet jakim dysponujemy,
-konkurencja w konkretnej kategorii czy stan naszej witryny.
Przeważnie pozycjonowanie trwa od kilku do kilkunastu miesięcy, choć czas ten może być zarówno krótszy jak i dłuższy w zależności od indywidualnych czynników. Samo pozycjonowanie stron internetowych dzieli się przede wszystkim na dwie części – optymalizację serwisu internetowego oraz działania pozycjonujące poza stroną internetową.
Konfigurowanie strony internetowej polega przede wszystkim na:
- optymalizacji kwestii technicznych
- stworzeniu odpowiedniej struktury podstron i plików
- uproszczeniu kodu HTML i szkieletu witryny
- dobraniu odpowiedniego adresu URL wszystkich podstron zgodnie z zasadą user-friendly
- dodawaniu kontentu i tekstów SEO na stronę
- analizie i doborze odpowiednich słów kluczowych
- dostosowaniu do urządzeń mobilnych
- optymalizacji pod kątem user experience
- linkowaniu wewnętrznym
Do działań pozycjonujących poza stroną możemy zaliczyć np. link building czyli pozyskiwanie linków zwrotnych lub uwiarygodnienie witryny.
Pozycjonowanie stron internetowych przede wszystkim jest efektywnym finansowo sposobem reklamowania się w sieci. Inwestując środki w taki typ reklamy, będą one przynosiły jeszcze profity bardzo długi czas, nawet po zaprzestaniu finansowania pozycjonowania. To w połączeniu z ogólnym niskim kosztem pozyskania klienta sprawia, iż pozycjonowanie stron internetowych jest korzystną finansowo metodą promocji w sieci. Przy pomocy pozycjonowania możemy również korzystać z naturalnego targetowania i docierać do dokładnie tych osób, które mogą być naszymi klientami, a także możemy komfortowo prezentować ofertę marki na witrynie bez ograniczeń co do długości czy typu treści. Pozycjonowanie nie wymaga również znajomości IT czy SEO, a z wyszukiwarki Google korzysta zdecydowana większość Polaków.
Marketing szeptany
Jednym z najprostszych i najpopularniejszych sposobów promocji marki w sieci jest marketing szeptany. Jest on również bardzo skutecznym sposobem reklamy. Buzz marketing polega na dodawaniu w sieci opinii o naszej marce, które mają pozytywny wydźwięk. Opinie te dodawane są w mediach społecznościowych czy na forach internetowych i na stronach z możliwością komentowania, czyli we wszystkich miejscach, gdzie możemy zamieścić komentarz. Wpisy takie są jakościowe, unikalne a także zawierają polecenie naszej marki wraz z jej nazwą lub linkiem.
Marketing taki posiada bardzo dużą siłę, gdyż z poleceń innych użytkowników – nawet nieznanych chętnie korzystają osoby przeglądające internet. Wiele z nich nie mając żadnych preferencji zakupowych i nie znając się na danej kategorii tematycznej, z chęcią korzysta z poleceń, licząc w ten sposób na korzystny zakup. Marketing szeptany możemy wdrażać samodzielnie lub przy pomocy agencji marketingowej, gdzie koszt dodania jednego wpisu wynosi ok. kilku złotych. Plusem tego typu promocji jest możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy osób jednym wpisem. A także pasywne czerpanie korzyści, gdyż wpisy pozostają w internecie na bardzo długi czas.
Inbound marketing
Cóż, Inbound marketing jest nieco prostszą z założenia metodą marketingu internetowego od buzz marketingu — choć jego wykonanie może zająć nam sporo uwagi. Inbound marketing to niewychodzenie z reklamą do klienta a danie odnajdywania się im poprzez umieszczanie danych kontaktowych w sieci. Polega na zwiększaniu widoczności naszej marki w internecie poprzez zamieszczanie informacji o naszej firmie w tych wszystkich miejscach, gdzie mogą przebywać odbiorcy. Jest to pasywny sposób reklamy, który bazuje na samodzielnym odnajdywaniu klientów naszej marki. A także na działaniach, które mają za zadanie jak najbardziej ułatwić klientom znalezienie naszej firmy.
Przede wszystkim inbound marketing to tworzenie i pozycjonowanie własnej strony internetowej, abyśmy mogli być łatwo wyszukiwani w wyszukiwarce Google. Jest to również tworzenie wizytówki na Google Maps, a także wizytówek w różnych katalogach biznesowych czy tematycznych. Do kolejnych działań marketingowych możemy zaliczyć zakładanie i prowadzenie profili w mediach społecznościowych. A także dodawanie informacji o naszej marce na forach tematycznych. Celem inbound marketingu jest maksymalne zwiększenie widoczności naszej marki w sieci, aby mogła być łatwo odnajdywana przez odbiorców bez agresywnego wychodzenia do nich z przekazem reklamowym. Jest to z pewnością jakościowy sposób reklamy. I będzie skuteczny z uwagi na to, iż obecnie klienci wolą samodzielnie wyszukiwać firmy, a nie ulegać namowom reklamowym.
Content marketing
Content marketing to jeden z najszybciej rozwijających się sposobów marketingu internetowego. Polega on na tworzeniu wartościowych i ciekawych treści tematycznych oraz publikowaniu ich w internecie w różnych miejscach. Mogą być to zarówno treści pisane jak i grafiki, materiały wideo czy materiały interaktywne. Publikować możemy je na naszej stronie internetowej oraz pozycjonować w wyszukiwarce Google, dodawać je w mediach społecznościowych, na forach czy odpłatnie na partnerskich stronach internetowych.
Content marketing bazuje na dodawaniu jakościowych i przydatnych treści, które upubliczniamy za darmo. Odbiorcy, którzy chętnie będą korzystali z przydatnego contentu dowiedzą się również jaka marka jest jego autorem i będą chcieli ją sprawdzić. Marketing treści możemy zatem stosować na dużą skalę oraz elastycznie dostosowywać ten sposób reklamy do naszych możliwości. Marketing treści jest również jednym z najbardziej jakościowych sposobów reklamowych, a także pozwala pozyskiwać duże ilości użytkowników.
Raz opublikowane treści w internecie będą przynosiły nam nowych klientów przez bardzo długi czas. Zdecydowanie, warto rozważyć wdrożenie content marketingu przy promocji każdej marki. Content marketing jest również niezwykle skuteczny. Jest pozytywnie odbierany przez odbiorców, daje realne korzyści czytelnikom. A także dlatego, iż klienci regularnie zwiększają swoją świadomość i wymagania wobec marek oczekując od nich nie tylko ofert reklamowych, ale także i wiedzy. Content marketing jest istotny pod kątem wyszukiwarki Google i pozycjonowania. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Publikując treści na naszej stronie internetowej, będziemy korzystali również dodatkowo z lepszego pozycjonowania witryny.
Wizytówka na Google Maps
Mówiąc o marketingu internetowym, nie powinniśmy zapominać również o stworzeniu i pozycjonowaniu wizytówki na Google Maps. Mapy Google są bardzo często wykorzystywane do wyszukiwania firm czy marek, a wiele osób poszukuje na nich informacji lokalnie. Samo tworzenie i pozycjonowanie wizytówki nie jest stosunkowo trudne. A może w znaczący sposób pomóc pozyskiwać dla nas klientów szczególnie jeśli działamy lokalnie.
Przeczytaj nasze inne artykuły: https://omniboost.pl/blog/