5 stycznia, 2022 admin

Depozycjonowanie stron WWW. Poznaj czym jest obniżenie rankingu obcych stron WWW, kiedy i po co się je wykonuje i jak się je przeprowadza.

Depozycjonowanie stron internetowych to jeden z najbardziej tajemniczych procesów w branży SEO, który owiany jest wieloma tajemnicami oraz mitami. Dzieje się tak, gdyż nie korzystamy z niego zbyt często, a w zasadzie jedynie o nim słyszymy. Depozycjonowanie jest jednak bardzo ważnym procesem wpływającym na pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Warto mieć kompleksową świadomość, a także potrafić się przed nim bronić. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o depozycjonowaniu stron internetowych. A także podpowiadamy jak działać, aby opierać się ew. atakom na naszą stronę.

Czym jest depozycjonowanie stron?

Depozycjonowanie stron internetowych to proces, który jest odwrotnością pozycjonowania. Jest to zmniejszanie rankingu witryny w wynikach wyszukiwania Google. Może on być wykonywany zarówno w odniesieniu do naszej witryny, której jesteśmy właścicielami. Jak i do witryn zewnętrznych, do których nie mamy dostępu. Depozycjonowanie polega głównie na rozoptymalizowaniu strony internetowej i dekonfiguracji w taki sposób, aby witryna analogicznie była mniej dostosowana do wyszukiwarki Google i znajdowała się najniższych pozycjach pod konkretnymi słowami kluczowymi lub w konkretnych kategoriach. Działanie takie również jest działaniem długotrwałym i nieprzewidywalnym. Może być wykorzystywane zarówno do atakowania witryn, jak i bronienia się przed działalnością niektórych serwisów. Depozycjonowaniem stron internetowych zajmują się specjaliści, którzy posiadają odpowiednią wiedzę umożliwiającą takie działania.

Depozycjonowanie stron internetowych jest również dość kontrowersyjnym procesem. Dzieje się tak, gdyż jest wykorzystywane zarówno do obrony, ale i także nieuczciwej konkurencji oraz atakowania innych marek. Jego kontrowersyjność bierze się również z małej wiedzy i wielu domysłów. A także możliwości łatwego wykorzystania tego procesu do negatywnych celów.

Po co i kiedy przeprowadza się depozycjonowanie

Depozycjonowanie stron internetowych przeprowadza się w kilku wyjątkowych sytuacjach. Pierwszą taką sytuacją jest obrona przed witrynami, które atakują nas, a także oczerniają lub działają na szkodę naszej marki. Pierwotnym zamysłem depozycjonowania, było bronić uczciwie działające marki na rynku. Obecnie witryny internetowe – szczególnie te popularne posiadają sporą siłę przebicia i są niezwykle opiniotwórcze. Jeśli będą one wykorzystywały swój potencjał i siłę do działania na szkodę innych marek, wdraża się wobec nich właśnie depozycjonowanie. Aby spadły w rankingu wyników wyszukiwania Google i nie miały już aż takiej “mocy rażenia”.

Dobrym przykładem może być realna sytuacja, która wydarzyła się w odniesieniu do producenta galaretek. Dość popularny bloger niesłusznie skrytykował ja, powodując wymierne straty wizerunkowe i materialne. Wdrożone depozycjonowanie sprawiło, że strona blogera nie była aż tak widoczna w internecie z negatywnymi wpisami. Atakujący nie mógł wyrządzać tak dużej szkody atakowanej marce.

Depozycjonowanie, a ataki:

Depozycjonowanie przeprowadzane jest również jako sposób ataku na witryny, z którymi rywalizuje atakująca marka. Czasami w pewnych okolicznościach dużo prostszym rozwiązaniem jest depozycjonowanie innych stron internetowych, aniżeli pozycjonowanie właściwej witryny. Działając w ten sposób nieuczciwe marki, mogą windować pozycję swojej witryny internetowej bez dużych nakładów finansowych. I bez intensywniej konkurencji w danej kategorii tematycznej. Jest to sporne i kontrowersyjne rozwiązanie. Budzi nawet wiele wątpliwości prawnych, ale które czasami jest wdrażane i warto mieć na uwadze taką informację.

Depozycjonowanie możemy również wdrażać w odniesieniu do naszej strony internetowej. Kiedy chcemy, aby obniżyła się ona w rankingu wyników wyszukiwania Google, ale nie chcemy jej całkowicie usuwać. Stopniowe rozoptymalizowanie witryny umożliwia zatem łagodne i stosunkowo stabilne obniżanie pozycji wybranych witryn. Może się to przydać się przy chęci świadomego ustawienia rankingu, gdy posiadamy kilka serwisów internetowych w danej kategorii.

Jak przeprowadza się depozycjonowanie?

Pierwszym sposobem na przeprowadzenie depozycjonowania strony internetowej, gdy mamy dostęp do witryny jest jej świadome oraz przemyślane rozoptymalizowanie. Jest to celowe pogarszanie konkretnych elementów naszej strony internetowej, co ma na celu obniżyć poziom dostosowania witryny do wyszukiwarki Google. Może być to usunięcie responsywnej wersji witryny, spowolnienie czasu wczytywania się strony, czy rzadsze jej aktualizacje.

Gdy osoby chcące atakować inną stronę internetową nie mają dostępu do niej, również mogą wykonywać wiele różnych działań. Przede wszystkim jest to świadoma duplikacja contentu dodawanego na atakowaną witrynę. Osoby chcące atakować dany serwis internetowy mogą tuż po publikacji nowego unikalnego contentu na właściwej stronie internetowej, publikować go na innych witrynach w sieci. Choć wyszukiwarka Google posiada zaawansowane algorytmy umożliwiające rozpoznawanie oryginalnych treści i duplikatów, czasami mogą się mylić. Jest to już prosta droga do ukarania atakowanej witryny, a plagiat przez Google uważany jest za jedno z najcięższych wykroczeń. Kary za takie działania, mogą być bardzo surowe i wiązać się nawet z wykluczeniem strony internetowej z rankingu Google. Aby bronić się przed takim działaniem, należy dodawać datę publikacji oraz dbać o prawidłową strukturę linków kanonicznych.

Inne sposoby na depozycjonowanie:

Sposobem na depozycjonowanie strony internetowej jest również zwiększenie konkurencji w danej kategorii tematycznej pod konkretnymi słowami kluczowymi. Działanie to polega na szczegółowej analizie słów kluczowych, pod jakimi pozycjonowana jest witryna która ma być atakowana. A następnie wprowadzeniu wielu innych witryn do sieci pod dokładnie te same frazy. Dywersyfikacja i rozłożenie ruchu internetowego na wiele witryn ma spowodować, iż atakowana witryna przestanie być liderem branżowym a stanie się jedynie jedną z wielu witryn posiadających podobną ilość ruchu do nich. W takiej sytuacji, gdy kilka witryn w konkretnej kategorii tematycznej należy do osoby atakującej, atakowana witryna może po prostu zniknąć w ich tłumie. Jest to dość drogie i zaawansowane przedsięwzięcie. Ale pozwala w dość prosty sposób zdetronizować witrynę znajdującą się na najwyższych pozycjach w konkretnych kategoriach w wyszukiwarce Google.

Bardzo ciekawym sposobem na depozycjonowanie stron internetowych jest zgłaszanie ich jako łamiące zasady Google. Wyszukiwarka Google daje taką możliwość, a zgłoszenia rozpatrywane są przez żywe osoby. Pracownicy Google, nie znając kontekstu zgłoszeń przy ich bardzo dużej ilości, mogą rozpatrzyć niektóre z nich pozytywnie. Bardzo często pozycjonowanie stron internetowych odbywa się na granicy zasad lub też czasami są one przekraczane. Dla pracowników Google, którzy sprawdzają działania witryny nie będzie miało znaczenia, że często pewne zachowania łamiące zasady nie są od razu surowo karane np. przez roboty indeksujące. Duża ilość skarg na witrynę zatem sprawia, że nakładają na nią kolejne kary zmniejszały jej widoczność w sieci.

Skusić się, czy nie?

Jednym z najbardziej bezpośrednich i zaawansowanych ataków na witrynę może być próba przejęcia serwisu i sabotaż. Nieuczciwe marki mogą do tego doprowadzić, oferując np. audyty SEO lub pozycjonowanie strony internetowej, którą chcą zaatakować po bardzo atrakcyjnej cenie. Nigdy zatem nie należy przyjmować ofert budzących nasze wątpliwości lub ofert od osób nieznajomych. Gdy osoby o nieuczciwych zamiarach otrzymają dostęp do naszej witryny internetowej, mogą działać bardzo negatywnie na nasz serwis. Działania takie są trudne do wykrycia i wymagają przeprowadzania często w specjalistycznych audytów. Działania takie również są trudne do wykrycia ze względu na wydłużony efekt wyrządzenia szkód.

Nawet drobne zmiany, mogą przynosić negatywne konsekwencje dopiero po długim czasie. W takiej sytuacji bardzo trudno jest określić, dlaczego witryna internetowa traci pozycje w rankingu Google. Przestępcy próbując zaatakować witrynę, mogą nawet w początkowej fazie operacji pozycjonować ją i zwiększać jej pozycje w wyszukiwarce Google a tym samym uśpić czujność właścicieli. Przekazywanie dostępu do witryny jest zatem newralgicznym momentem, kiedy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na to komu ją powierzamy.

Jednym z najbardziej drastycznych sposobów depozycjonowania są również ataki hakerskie np. ddos, które mają na celu zablokować stronę internetową i obniżyć jej dostępność w sieci. Oprócz obniżenia statystyk serwisu w ten sposób obniża się również jakość witryny, gdzie klienci, nie mogąc z niej skorzystać, korzystając z usług innych serwisów. Poprzez to obniża się również ruch internetowy na atakowanej stronie, którego brak też negatywnie wpływa na całą witrynę internetową.

Jak bronić się przed depozycjonowaniem?

Jeśli wiemy już, czym jest depozycjonowanie stron internetowych oraz jakie zagrożenia ze sobą niesie, warto dowiedzieć się również, jak można bronić się przed tym procesem. Przede wszystkim należy działać zgodnie z zasadami pozycjonowania i nie łamać jakichkolwiek z nich. Z pewnością fakt ich łamania wykorzystają osoby starające się depozycjonować naszą stronę internetową. Nie powinniśmy zatem dawać pretekstu i możliwości takim osobom. Aby bronić się przed depozycjonowaniem należy budować również silną witrynę. Ta zasada obrony jest bardzo prosta. Gdyż jeśli będziemy mieli silną witrynę internetową znacznie trudniej będzie ją atakować i obniżać jej ranking. Aniżeli w przypadku gdyby była ona niskojakościowa.

Chcąc zabezpieczyć się przed depozycjonowaniem strony internetowej, powinniśmy również zadbać o wszystkie możliwe zabezpieczenia strony internetowej związane z antywirusami, zaporami czy ochroną baz danych. W tym celu warto zgłosić się do specjalistów związanych z zabezpieczaniem stron internetowych i omówić oraz przeanalizować wszystkie możliwe opcje. Kolejnym działaniem, które powinniśmy wykonywać, jest regularne monitorowanie stanu witryn oraz wykonywanie audytów – przynajmniej tych darmowych automatycznych. Mając konkretną i aktualną wiedzę na temat naszej witryny internetowej, będziemy mogli szybciej zauważać niepokojące zmiany czy objawy ataków na nas.

Jednym z najpoważniejszych rozwiązań, które również może pomóc bronić się nam przed depozycjonowaniem strony internetowej jest zgłoszenie sprawy do organów ścigania. Jest to dość trudna sytuacja. Przeciętni policjanci przeważnie nie mają styczności z branżą SEO i do końca nie potrafią zinterpretować całej sytuacji. Jeśli jednak sprawa depozycjonowania jest kluczowa i powoduje duże realne straty finansowe, może zostać przekazana do odpowiedniego działu, w którym specjaliści policyjni będą umieć rozwiązać tę kwestię.

Przeczytaj nasze inne artykuły: https://omniboost.pl/blog/

, , ,
Indywidualne.
Rozwiązania.
Poznajmy się. Porozmawiajmy o Twoim projekcie.
Sprawdź jak możemy zacząć współpracę i wspólnie stworzyć coś dobrego.