Marketing treści to zdecydowanie jedna z najczęściej pojawiających się propozycji gdy chcemy promować naszą markę w internecie. Często propozycji tej towarzyszy wiele wątpliwości gdyż nie wiemy do końca czy warto postawić na ten typ reklamowania się. W tym tekście jednak przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o content marketingu, które należy znać i pomagamy podjąć decyzję przede wszystkim świadomie.
Czym tak właściwie jest content marketing
Content marketing to marketing treści. Jest on stosowany w internecie i jest jednym z najpopularniejszych sposobów digital marketingu. Ta strategia reklamowa opiera się na publikowaniu wysokojakościowych materiałów – treści różnego rodzaju w internecie. Zadaniem contentu jest przyciągnięcie osób zainteresowanych daną branżą do naszych treści, a następnie zainteresowanie ich nimi. Finalnie ciekawa treść ma sprawić, iż odbiorcy zainteresują się również naszą marką. Content publikowany w sieci jest również oznaczony nazwą lub logiem naszej marki. Celem content marketingu jest zainteresowanie naszą marką jak największej grupy osób i pomaganie w osiąganiu różnorodnych celów np. w pozyskiwaniu klientów, zwiększeniu zasięgu marki czy budowaniu świadomości i pozytywnego wizerunku marki.
Content marketing możemy stosować samodzielnie lub zamawiając popularną usługę w agencjach marketingowych czy interaktywnych. Jest ona również sprawdzoną i niezwykle pozytywną strategią marketingu cyfrowego która posiada wiele zalet oraz korzyści.
Dlaczego marketing treść jest tak skuteczny
Marketing treści jest jedną z najskuteczniejszych form reklamy w sieci. Dzieje się tak nie bez przyczyny, a content marketing swoją skuteczność zawdzięcza kilku elementom. Przede wszystkim jest to niezmiernie jakościowa forma promocji, która pozwala budować pozytywny wizerunek w oczach odbiorców. Wpływa to bezpośrednio na decyzje o zapoznaniu się z naszą marką, a także decyzje zakupowe. Odbiorcy znacznie chętniej chcą kupować od firm, które zachowują klasę podczas reklamowania się w sieci, a także są pozytywnie odbierane aniżeli od firm, które nachalnie próbują przekonać ich do swoich produktów. Content marketing pozwala zatem budować pozytywny wizerunek i zaufanie, a od tego jest już jedynie krok do decyzji zakupowej.
Zalety content marketingu
Korzyścią content marketingu jest bez wątpienia jakość tego sposobu reklamowego. Możemy stosować go zatem dbając o najwyższe standardy jakości naszej marki, a także wizerunek czy dobre imię. Jest to jedna z wyróżniających cech content marketing, która jest tak bardzo pożądana na rynku marketingu internetowego.
Marketing treści jest również skutecznym sposobem reklamowym, który pozwala spełniać różne cele markom. Prezentując przydatne i ciekawe treści odbiorcom w sieci, możemy liczyć na duże zainteresowanie nimi. To z kolei przełoży się na spore zainteresowanie naszą marką, dzięki któremu będziemy mogli pozyskiwać nowych klientów.
Sporą zaletą tego sposobu reklamowania się w sieci jest elastyczność content marketingu oraz możliwość promowania się na dużą skalę. Możemy wdrażać go zarówno będąc małą marką jak i dużą globalną firmą. Samodzielnie możemy decydować w jaki sposób będziemy wdrażać marketing treści oraz jak intensywnie będziemy działać. Możemy również samodzielnie zmieniać parametry kampanii reklamowej w trakcie jej trwania, a także wybierać różne formy content marketingu. Promując się w ten sposób, otrzymujemy również możliwość skalowania naszych działań reklamowych i promowania się na dużą skalę. Aby działać w ten sposób, wystarczy jedynie poświęcić większe środki, a także zlecić pracę agencji marketingowej czy promować się na dużych portalach internetowych odpłatnie.
Ważną zaletą marketingu treści jest również naturalne targetowanie odbiorców. Publikując treści, możemy samodzielnie decydować poprzez miejsce publikacji i formę treści, do jakich osób chcemy dotrzeć. Dzięki temu możemy wydawać efektywnie budżet reklamowy, który posiadamy, a także pozyskiwać dokładnie tych klientów, na których nam najbardziej zależy.
Elementem, na który należy zwrócić również uwagę mówiąc o plusach content marketingu jest pasywne reklamowanie się przy pomocy marketingu treści. Raz zamieszczając content w sieci pozostanie on w internecie na bardzo długi czas lub na stałe. Bardzo często po zakończeniu kampanii reklamowej — czego nie można powiedzieć np. o reklamach w Google Ads czy Facebook Ads nadal będziemy uzyskiwali regularnie profity i pozyskiwali klientów. Co więcej, content może być łatwo udostępniony, a wraz z biegiem czasu koszt pozyskania klienta przy pomocy content marketingu będzie regularnie spadał. Chcąc zatem dobrze wykorzystać środki przeznaczone na reklamę w sieci, warto wybrać content marketing, gdyż przeznaczając na niego środki, będziemy inwestowali w długofalowe profity a nie jednorazową akcję promocyjną.
Wdrożenie content marketingu nie jest również ryzykowne. Przede wszystkim działania wykonane prawidłowo nie powodują ryzyka negatywnego odbioru naszej marki. Często ma to miejsce przy nietrafionych lub tradycyjnych kampaniach reklamowych, gdzie odbiorcy, mogą być do nas negatywnie nastawieni. Nie musimy również przeznaczać dużych sum pieniędzy na opublikowanie kampanii reklamowej w tym stylu i ryzykować, iż nie przyniesie ona zamierzonych rezultatów.
Jakie formy treści mamy do wyboru
Content marketing to wiele różnego rodzaju form treści. Możemy stosować je wybierając odpowiednią formę dopasowaną do danej grupy odbiorców lub testując wszystkie formy i wybierając te, które najlepiej będą wpisywały się do kampanii content marketingowej. Możemy zaliczyć do nich treści:
- pisane
- grafiki
- wideo
- materiały interaktywne
Treściami pisanymi przede wszystkim są teksty tematyczne, wpisy blogowe czy artykuły eksperckie opisujące dany temat – zagadnienie. Do krótszych form możemy zaliczyć notatki czy posty w mediach społecznościowych. Z kolei bardziej rozbudowanymi formami treści będą e-booki, poradniki, tutoriale czy case study. Tworząc treści pisane, przede wszystkim powinny być one bezbłędne, a także poprawne merytorycznie. Powinny być również pisane przystępnym językiem oraz adekwatnym do grupy odbiorców, w której zamierzamy opublikować treści. Zawsze warto również tworzyć treści uniwersalne, które trafią do jak największej grupy odbiorców, a także będą poruszać ponadczasowe tematy, aby pozostawały aktualne jak najdłuższy czas. Dobrym pomysłem jest jednak też śledzenie trendów i odpowiadanie na aktualne oczekiwania odbiorców pod względem tematycznym.
Graficzne treści to wbrew pozorom szerokie spektrum możliwości. Przede wszystkim możemy prezentować ciekawe grafiki w postaci zdjęć czy fotografii, ale także ilustracje. Możemy postawić również na lżejsze formy takie jak memy czy karykatury świetnie przyciągające uwagę odbiorców. Do bardziej zaawansowanych form graficznych możemy zaliczyć infografiki, statystyki graficzne czy sztukę. Ciekawym rozwiązaniem jest publikowanie zdjęć 360 stopni, które są “podrasowaną” wersją tradycyjnych fotografii. Umożliwiają one obracanie się po zdjęciu i oglądanie go w 360 stopniach.
Materiały wideo to przede wszystkim kilkunastominutowe filmiki tematyczne. Mówiąc jednak o wideo możemy również postawić na różnego rodzaju filmy np. krótkometrażowe lub bardziej zaawansowane produkcje jeśli możemy je stworzyć. Do kategorii wideo zaliczały będą się również wideo tutoriale, wideo chaty, transmisje na żywo czy webinaria. Są to jedne z ciekawszych form wideo, których w dalszym ciągu w internecie brakuje.
Interaktywnym typem treści może być np. wirtualny spacer. Jest to spacer po zwirtualizowanym miejscu np. hotelu lub innej lokacji. Bardzo często możemy spotkać je na stronach internetowych marek lub na Google Maps prezentujące konkretne miejsca. Są to bardzo ciekawe i przyciągające uwagę typy treści, które warto wykorzystywać jeśli chcemy przekazać naszym odbiorcom dane o konkretnym miejscu.
Gdzie możemy publikować content
Jeśli wiemy już, jakie formy treści mamy do wyboru, warto również poznać miejsce, gdzie możemy publikować content tematyczny. W przede wszystkim jest to nasza strona internetowa. Może być to strona firmowa lub blog na którym będziemy regularnie publikować treści pisane. Jest to zdecydowanie najlepsze miejsce, gdyż możemy na własnej stronie internetowej zaprezentować treści wygodne i w niekrępujący sposób. Minusem tego rozwiązania jest konieczność pozycjonowania strony internetowej jeśli nasza witryna nie jest już popularna sama w sobie.
Drugim miejscem publikacji treści które jest nieco bardziej przychylne pod tym kątem, ale posiada już nieco większe ograniczenia w publikowaniu contentu są media społecznościowe. Przeważnie nie musimy martwić się na tego typu platformach o odpowiednie wyeksponowanie treści, gdyż wystarczy odpowiednio je otagować lub zamieścić na odpowiedniej grupie tematycznej czy na profilu z odpowiednio dużą liczbą osób śledzących. W mediach społecznościowych możemy publikować jednak duży zakres różnych rodzajów treści.
Czy są inne miejsca?
Kolejnym miejscem, gdzie możemy dodać content w sieci są fora internetowe. Wbrew pozorom mają się one dobrze i możemy trafić na nich do bardzo dużej grupy odbiorców. W sieci w każdej kategorii tematycznej istnieje spora grupa tego typu miejsc. Możemy zatem publikować na nich ciekawe i przydatne treści które z pewnością nie pozostaną niezauważone. Plusem tego typu miejsc jest zaangażowanie odbiorców, którzy aktywnie działają na forach.
Content marketing może być również płatnym sposobem reklamy. Aby zatem wykorzystać marketing treści w taki sposób, możemy skorzystać z artykułów sponsorowanych czy treści umieszczonych przez influencerów na swoich profilach np. społecznościowych czy stronach internetowych. Mówiąc o miejscu publikacji, warto zatem wykorzystać witryny innych osób, gdzie będziemy promowali naszą markę w zamian za opłacanie promocji. Rozwiązanie to ma bardzo duży plus w postaci dotarcia do ogromnej grupy odbiorców. Bez większego problemu będziemy mogli opublikować content tematyczny docierając nawet do kilkudziesięciu lub kilkuset tysięcy odbiorców.
Przeczytaj inne artykuły: https://omniboost.pl/blog/