Biznes lokalny bardzo często jest wymagający oraz trudny w prowadzeniu. Wie to każda osoba, która prowadzi naziemny punkt handlowo-usługowy i musi mierzyć się z wieloma przeciwnościami. Często jednym z problemów jest promocja marki, która czasami nie jest skuteczna oraz nie ma alternatyw. Biznes lokalny możemy jednak promować w internecie niezwykle skutecznie i efektywnie zdobywając wielu nowych klientów. Poniżej przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o promowaniu biznesu lokalnego w sieci oraz podpowiadamy dlaczego warto działać w taki sposób.
Dlaczego warto promować biznes naziemny w sieci?
Pierwszym powodem dla którego warto promować biznes lokalny w sieci, jest łatwość i niezobowiązujący sposób promocji. Reklamę naszego biznesu stacjonarnego możemy rozpocząć w internecie bardzo prosto nawet w ciągu kilku godzin bez znajomości zaawansowanych technik reklamy. Możemy przeprowadzać ją również samodzielnie oraz według własnego pomysłu. Wdrażać możemy ją też zarówno w prostej formie korzystając z podstawowych strategii reklamowych jak i wykorzystywać ich wiele stosując zaawansowaną taktykę reklamy. Możemy reklamować się również za darmo lub przeznaczając na ten cel fundusze, co po prostu ułatwia cały proces. Nie musimy spełniać konkretnych warunków co do wielkości biznesu, obrotu czy formy prawnej, a w sieci możemy reklamować się bez zobowiązań.
Reklama biznesu stacjonarnego w internecie jest przede wszystkim niezwykle skuteczna. W sieci znajdziemy bardzo dużą ilość osób z różnych lokalizacji, które mogą skorzystać z naszych usług. Dotarcie do nich w internecie jest znacznie łatwiejsze aniżeli poprzez tradycyjne formy reklamy naziemnej takie jak np. ulotki czy plakaty. Z internetu możemy pozyskać bardzo dużą grupę klientów, a także sprzedawać im produkty z odbiorem stacjonarnym.
Mówiąc o zaletach internetowej promocji biznesu naziemnego, powinniśmy również wspomnieć o efektywności finansowej. Możliwość targetowania reklamy czy doboru odpowiedniej formy promocji sprawia, że koszt pozyskania jednego klienta będzie często dużo niższy niż przy tradycyjnej reklamie nietargetowanej.
Strona internetowa i jej pozycjonowanie
Pierwszym i jednym z najlepszych sposobów na promocję biznesu lokalnego w internecie jest tworzenie oraz pozycjonowanie strony internetowej. Na naszej własnej witrynie możemy dokładnie zaprezentować ofertę marki, a także skutecznie przekonywać klientów, aby skorzystali z naszych usług. Wyszukiwarka Google służy też zdecydowanej większości Polaków do wyszukiwania informacji – w tym tych lokalnych, o produktach, usługach markach czy firmach. Pozycjonowanie stron internetowych to z kolei proces dostosowania strony internetowej do wyszukiwarki, aby znajdowała się ona na najwyższych pozycjach w konkretnych kategoriach tematycznych – w tym wypadku lokalnych i aby była często odnajdywana przez użytkowników. Im zatem lepiej będziemy pozycjonować stronę internetową i na wyższych pozycjach będziemy znajdowali się w wyszukiwarce Google, tym na większe zainteresowanie marką będziemy mogli liczyć.
Pozycjonować stronę internetową możemy samodzielnie, choć istnieje również wiele agencji SEO, które oferują pozycjonowanie lokalne w przystępnych cenach. Jeśli zatem zamierzamy reklamować się w internecie i pozyskiwać klientów lokalnych, przede wszystkim powinniśmy rozpocząć od tworzenia naszej strony internetowej, na którą będziemy kierowali również ruch z innych sposobów reklamy internetowej i poprzez którą będziemy pozyskiwali nowych klientów.
Ceny stworzenia strony internetowej rozpoczynają się już od kilkuset złotych za proste projekty, a czas pozycjonowania lokalnego waha się przeważnie w granicach kilku miesięcy.
Wizytówka Google Maps
Kolejnym sposobem na który musimy zwrócić uwagę gdy chcemy reklamować nasz biznes stacjonarny w internecie, jest wizytówka Google Maps. Jest to jeden z najważniejszych sposobów promocji lokalnej. Gdyż z map Google korzysta wiele osób w poszukiwaniu pobliskich firm czy marek. Wizytówki to popularne czerwone pinezki, które wyświetlają się po wpisaniu konkretnego hasła do mapy Google. Dzięki wizytówce będziemy widoczni na mapach, a naszą markę odnajdzie wiele osób.
Samo założenie wizytówki na Google Maps jest darmowe oraz proste i możliwe do wykonania samodzielnie. Polega ono na zweryfikowaniu adresu lokalnego listem, a także wypełnieniu wszystkich formularzy zawierających informacje o naszej marce. Wizytówkę również powinniśmy poddać pozycjonowaniu, czyli dostosowaniu do map Google, aby wyświetlała się w pierwszej transzy wyników wizytówek. A także była często wyświetlana w tradycyjnej wyszukiwarce Google jako propozycja lokalnych wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie polega na dbaniu o wizytówkę i jej konfiguracji. Jest to zatem proces dodawania zdjęć i wirtualnego spaceru, powiązanie jej z adresem www strony internetowej, dodawanie postów, zadbanie o jakość i ilość pozytywnych opinii czy dodanie pokazu produktów na wizytówce.
Inbound Marketing
Bardzo podobnym sposobem promocji marki lokalnej w internecie jest również inbound marketing. Jest to nieco szersza strategia zwiększenia widoczności marki w internecie poprzez zamieszczenie w niej informacji na nasz temat. Inbound marketing jest strategią marketingu przychodzącego i polega na daniu odnajdywania się klientom, a nie wychodzeniu do nich z reklamą. Przede wszystkim inbound marketing będzie polegał na umieszczeniu jak największej ilości informacji o naszej marce we wszystkich możliwych miejscach w internecie, gdzie jest to tylko możliwe. Będzie to zatem prowadzenie strony internetowej czy bloga. Dodanie informacji o marce w katalogach biznesowych, stworzenie wizytówki na Google Maps, dodanie informacji o marce na forach internetowych czy prowadzenie profilu w social mediach. Celem inbound marketingu jest zwiększenie widoczności naszej marki. W taki sposób, aby nasza marka była eksponowana w internecie i była często oraz łatwo odnajdywana przez potencjalnych odbiorców.
Marketing szeptany i aktywność w sieci
Kolejnym sposobem promocji internetowej biznesów stacjonarnych jest marketing szeptany. Jest on z kolei odwrotnością inbound marketingu i aktywnie wychodzi do klientów. Marketing szeptany polega na tworzeniu pozytywnych wpisów na temat naszej marki — najczęściej polecających ją oraz umieszczaniu ich w internecie. Wpisy te, mogą być otwartym poleceniem naszej marki przez nas samych lub poleceniem naszej marki przez zadowolonych klientów czy osoby które słyszały o naszej firmie. Wpisy takie dodaje się najczęściej na forach internetowych, a także w mediach społecznościowych czy na blogach w komentarzach. Mogą być dodawane również na YouTube czy na lokalnych portalach tematycznych. Wszystkie wpisy muszą być jednak jakościowe oraz unikalne i nie mogą mieć otwartego charakteru reklamowego. Wpisy najczęściej będą odpowiedzią i kontynuacją istniejącego już wątku, gdzie będzie znajdowało się subtelne wtrącenie – polecenie naszej firmy, jako marki godnej uwagi.
Marketing szeptany szczególnie lokalnie ma bardzo dużą moc. Wiele osób z chęcią zasugeruje się poleceniem innych użytkowników w nadziei na skorzystanie z jakościowych produktów i usług. Bardzo często osoby szukające rekomendacji w internecie nie posiadają własnych preferencji i skorzystają ze wskazań nawet obcych i przypadkowych osób. Celem marketingu szeptanego jest pozostawienie bardzo dużej ilości pozytywnych opinii o naszej marce. Będą one zarówno budowały jej pozytywny wizerunek, jaki i będą ułatwiały jej odnalezienie. We wpisach możemy dodawać link do naszej strony internetowej lub nazwę i adres stacjonarny marki.
Sprzedaż produktów ze sklepu stacjonarnego w internecie
Bardzo ciekawym sposobem na promowanie marki lokalnej w internecie jest bezpośrednia sprzedaż produktów. Dzięki niej możemy nie tylko pozyskać nowych lokalnych klientów, ale także rozpocząć sprzedaż wysyłkową i zwiększyć zakres działania marki. O ile jest to możliwe, a w większości przypadków tak jest, możemy w sieci po prostu sprzedawać produkty. Będziemy wysyłać je klientom lub sprzedawać usługi, jakie będą odbierali u nas osobiście.
Przede wszystkim możemy robić to na portalach ogłoszeniowych takich jak OLX czy Lento. Portali takich jest znacznie więcej w sieci i możemy wykorzystywać je do lokalnej promocji marki. Jeśli zależy nam na sprzedawaniu usług i produktów, warto wykorzystywać do tego portale Allegro czy Amazon. Będziemy mogli oferować konkretny zakup z finalizacją transakcji. Możemy stworzyć również nasz własny sklep internetowy na odrębnej witrynie www i pozycjonować go w internecie. Jest to najbardziej zaawansowane rozwiązanie, ale jeśli zależy nam na intensywnej ekspansji marki, jest to najlepsza opcja.
Czy warto skorzystać z usług agencji marketingowej?
Jeśli zastanawiamy się nad rozpoczęciem promowania naszego biznesu stacjonarnego w sieci, przeważnie pojawia się dylemat czy warto skorzystać z pomocy agencji marketingowych. Tych na rynku jest bardzo wiele i oferują zarówno wybiórcze jak i kompleksowe promowanie naszej marki w zamian za opłatę. Czy warto zatem skorzystać z takich usług? Odpowiedź na to pytanie będzie przede wszystkim indywidualna. Jeśli posiadamy budżet reklamowy i nie musimy liczyć się z funduszami, zdecydowanie warto wybrać właśnie taki sposób reklamowania się w internecie. Dzięki temu będziemy mogli poświęcić nasz czas na obsługę biznesu stacjonarnego czy klientów, których będziemy pozyskiwali. Agencja marketingowa przede wszystkim będzie wykonywała promocję naszej marki dużo bardziej jakościowo. A także skutecznie z uwagi na szerokie kompetencje, duże doświadczenie czy zatrudnianie specjalistów z branży digital marketingu.
Samodzielne promowanie marki w internecie jest wskazane w sytuacji kiedy nie posiadamy budżetu reklamowego lub rozpoczynamy dopiero taką promocją i nie chcemy przeznaczać na nią środków. Dzięki temu również będziemy mogli pozyskiwać nowych klientów i rozwijać naszą markę stacjonarną choć będzie to przychodziło nam nieco wolniej. W taki sposób będziemy mogli również zaobserwować, jakie sposoby promocji marki w internecie przynoszą najlepsze efekty. I skupić się na nich – wykorzystując już do tego np. pomoc agencji marketingowej odpłatnie.
Przeczytaj inne artykuły: https://omniboost.pl/blog/